Greyline Metropolis 2024

GREYLINE af Renae Shadler

DATO 22., 23., 24., 25. august kl. 14.00
STED
22. & 23. august: Foran Statens Museum for Kunst (ved springvandet): Se på kort
24. & 25. august: Nørrebroparken ved Jagtvej:  Se på kort
HVAD Dans
GRATIS
Dans med elementerne

To gigantiske, sorte skulpturer flyver afsted. 400 m3 balloner fyldt med luft, båret af vinden og løftet af solen. Som to levende kroppe trækker de vejret. Bogstaveligt talt.

Greyline er elementernes dans. De enorme naturkræfter, som konstant påvirker os og kloden, bliver synlige, når de giver skulpturerne liv og bevægelse. Er der ingen sol eller vind, ligger skulpturerne livløse hen. Er vinden kraftig, er de balstyriske og vilde – som to flygtige kunstværker, der vil flyve frit. Som to knyttede, sorte næver, der signalerer behov for klimaaktion.

Vinden styrer retningen. Som publikum må vi følge med. Skulpturerne er bundet til fem dansere på jorden. Også de må følge vejret. Er vinden kraftig, må danserne være hurtige og lade sig trække afsted. Er vinden rolig, er kroppene blide og stille. Akkurat som ballonerne søger dansernes kroppe mod solen. Strækker og vrider sig som de fleste levende væsner for at fange de livgivende stråler.

Greyline Metropolis 2024

Titlen Greyline er en metafor for en uklar grænse og samtidig navnet på det smalle bånd, der skiller regioner i dagslys fra dem i mørke rundt om i verden. En grænse, der konstant flytter sig.

Forestillingen spørger, hvordan vi kan opløse den grænse, som vi opfatter mellem det menneskelige og det ikke-menneskelige? Mellem det synlige og det usynlige? Og den spørger, hvordan vi kan udfordre geopolitiske grænser i en tid med klima-ulighed? Vinden og solen har ingen grænser. Hvorfor har vi?

 

Interview med Renae Shadler i København:

OM KUNSTNEREN OG AEROCENE-BEVÆGELSEN

Greyline er anden del af en trilogi, hvor Renae Shadler arbejder med Aerocene-skulpturer. Del 1, Under my Gaze, havde premiere i 2022, mens del 2, Greyline, har premiere i sommeren 2024 og derefter kommer direkte til København. Aerocene er en økokritisk bevægelse skabt af en af tidens markante kunstnere, Tomás Saraceno, som udvikler og tester solstyrede skulpturer, der symboliserer behov for en ny alliance med kloden.

Koreograf, performer og forsker Renae Shadler (født i Australien og bosat i Berlin) har været en del af Aerocene-fællesskabet siden 2018. Koreografisk udforsker hun, hvordan vi både former og bliver formet af vores omgivelser, og hvordan man skaber relationer til det mere-end-menneskelige gennem kunsten. For hende handler det om at ’skabe med’ i stedet for at ’låne fra’ atmosfæren eller påvirke den.

Hun skaber værker til både scener, festivaler, museer og det offentlige rum og har vundet adskillige priser for sine forestillinger. Herudover er hun stærkt engageret i forskning i feltet, der kombinerer krop, dans og miljø, og hun skriver og laver podcasts for at formidle sine erfaringer gennem andre kanaler end kunsten.

KREDITERING

Concept, Choreography, Performance: Renae Shadler | Co-creation, Performance: Katrina Bastian, Luan de Lima, Niels Weijer, Dorota Michalak | Initial cast: Jan Lorys | Dramaturgy: Maikon K | Voice Dramaturg, Voice Coach: Joris Camelin | Costume design: Camille Lacadee | Production, distribution: Dörte Wolter | Production assistant: Therese Bendjus | Photos: Piotr Pietrus | Video: Camille Lacadee | Inspired by Susurrus Group, 2017-2020: Samuel Hertz, Maria Nurmela, Kalle Ropponen, Renae Shadler

Greyline Metropolis 2024Foto: Piotr Pietrus