FRA ODIN TIL MALY TEATRET GÆSTESPIL 1981-2004
De mange gæstespil igennem årene har intet til fælles ud over at være vigtige forestillinger, som vi har ment fortjente deres plads uden for festivalerne.
At arrangere gæstespil var i forhold til de store hektiske festivaler en god lejlighed til at få talt med gæsterne. Vi så det som et privilegium at præsentere Odin Teatret, ikke kun fordi teatret bragte vigtige forestillinger, som Oxyrhyncus og Talabot til København i denne periode, men også fordi Odin havde en udtalt – og af arrangører meget værdsat – evne til at takle problemer på en yderst professionel måde, ganske uafhængig af om spillestedet var veludstyret eller en kold B&W-hal. Der var altid en følelse af, at vi alle arbejdede mod et fælles mål.
ISTA (International School of Theatre Anthropology), arrangeret i samarbejde med Kanonhallen og Kulturby 96 i Kulturbyåret blev det smukke punktum for KITs nære samarbejde med Odin Teatret.
En af Odin Teatrets inspirationskilder, The Living Theatre (se forside foto), der i 60’erne indvarslede eksplosionen inden for teatret, nåede at lægge vejen forbi København med den dengang skelsættende forestilling om Vietnam-krigen, Antigone – desværrre for et meget lille publikum. Andre grupper, der var inspireret af Odin Teatret og The Living Theatre, fulgte efter, bl.a. kvindeteaterprojektet Magdalena, og det politisk slagkraftige billedteater Jordcirkus, der siden den første Fools 1 havde fået et stort publikum i København.
Gæstespillene i denne knap 20-årige periode både indvarsler og bekræfter nye udviklinger inden for scenekunsten. Ikke mindst dansen, der skulle vise sig at blive 80’ernes mest nyskabende kunstart. Merce Cunninghams og John Cages Event i Østre Gasværk i 1984 blev et møde med de postmoderne mestre, der legende inddrog regndråberne fra Østre Gasværks utætte tag i deres i bogstavelig forstand grænseoverskridende forestilling. Karine Saporta overtog scenen umiddelbart efter og indvarslede ikke kun det stærke kontingent af moderne franske koreografer, men også det vigtige samarbejde med Jean-Louis Badets Espace Danse på Det franske Institut. Allerede i 1990 finder den første Dancin’ City Festival sted.
Den blomstrende franske scenekunst gav os Jérôme Savarys Grand Magic Circus’ vildt opfindsomme bearbejdning af Molières Le Bourgeois Gentilhomme – en fandenivoldsk tilgang til scenekunsten, der på mange måder foregreb
det nye franske cirkus.
Inspirationskilderne var mange og kom længere og længere væk fra. Fascinationen af den japanske butoh-dans bragte Carlotta Ikeda tilbage til København flere gange, men det var især Afrika, som man i slutningen af 80’erne fokuserede på, først med den lille Soul to Soul-festival, og siden med bl.a. det eminente, politiske Market Theatre fra Johannesburg og en grandios ANC-solidaritetsforestilling i Østre Gasværk. Mbongenis Sarafina, den mest berømmede anti-apartheid musical, stod distancen – også efter Nelson Mandelas løsladelse: otte udsolgte forestillinger – en succes, der var endnu større end en anden af KITs Albertslundhus-succesmusicaler, nemlig Grips Theaters rockmusical Linie 1.
Det var ligeledes Albertslundhuset, der lagde scene til Lev Dodins klassiske opsætning af Fjodor Abramovs Brødre og Søstre, der gav et dansk publikum indsigt i både daværende Sovjetunionens sociale virkelighed og de klassiske russiske teaterfamiliers arbejde. En andet besøg fra øst, Le Mystère des Voix Bulgares, skabte kultagtig stemming i den propfyldte Marmorkirke.
I 1994 tordnede Gerald Thomas for anden gang ind på Kanonhallens scene og vakte beundring og forargelse med sit radikale billedteater – der også gav anledning til Thomas’ senere samarbejde med Dr. Dante.
Gæstescener
Saltlageret forblev det foretrukne spillested, indtil det under stor modstand blev revet ned i 1987 for at give plads til Planetariet. I 1990 blev Kanonhallen indviet – og KIT havde fundet “sin” scene, hvilket ikke udelukkede et fortsat samarbejde med det smukke Østre Gasværk og dets meget selvbevidste leder, og Albertslundhuset, som den dag i dag er en uundværlig og værdsat samarbejdspartner.
Finansieringskilder
De økonomiske grundlag for disse gæstespil var lige så forskellige som gæstespillene selv. Nogle løb rundt i sig selv, ja gav ligefrem overskud (Grand Magic Circus, Odin Teatret), andre blev støttet af deres respektive hjemlande (i særdeleshed de franske grupper), eller via KITs lille årlige bevilling, andre igen spillede på døren, eller vi delte underskuddet. Med det ambitiøse Cunningham-Cage projekt modtog KIT for første og (skulle det siden vise sig) næstsidste gang betydelig fondsstøtte fra bl.a. Augustinus Fonden. De afrikanske arrangementer modtog international eller udenrigsministeriel støtte. Kort sagt, de mange mulige finansieringskilder, der var i et samfund som det danske på den tid, blev godt udforsket og udnyttet.
___________________________________________________________________________________
“Fra den kristne urkult, sindets og tidens mørke, går der stråler mod vor tids menneskeslagtninger kloden over. Sandheder eller tegn, mennesket har tolket til egen undergang. Og konsekvent, koncentreret teater er denne forestilling uafbrudt, byens mest mærkelige og besættende. Odin Teatret spiller kun kort tid i Saltlageret, så skynd Dem, dette er en pligt og oplevelse at se.”
Bent Mohn, Politiken (om Oxyrhyncus Evangeliet)
“Odin Teatret tillader sig noget uhyre dristigt: de giver en teatral fremstilling af videnskabens subjekt-objekt problem… Talabot er utroligt fængslende teater, rigt på bevægende billeder, legende, poetisk og dæmonisk… Talabot giver ikke svar men stiller spørgsmål. Hvad mere kan man forlange af en så festlig og barsk komedie.”
Tage Hind, Tusind Øjne
“… en dans, hvis udførelses præcision og intensitet er dens hele drama. På en sort skinnende gulvflade i Østre Gasværks store og dunkle kuplede rotunde, i sig selv en grandios rumvision, fyldt ud af Cages, Tudors, Kalves og Kosugis forstærkerskabte, stereofonisk rundkastede lydkompositioner. En åbenbaring af intelligent formskabende, intrikat trinudviklende dans, af klarhed og kompleksitet, suggestivt omgivet af rum og lyd.”
Henning Jørgensen, Information (om Merce Cunningham)
“Ariadones Hime er hinsides alle begreber om skønhed og harmoni og så alligevel i fuld overensstemmelse med det overordnede dramaturgiske mål at skabe scenebilleder af overrumplende visuel styrke og følelsesmæssig intensitet.”
Viggo Sørensen, Jyllands-Posten
“Ingen tvivl om det: Market Theatre er noget af det bedste politiske teater, man har set… Bopha fortæller først og fremmest noget om, hvad teatret kan bruges til. Når man virkelig har noget at bruge det til. Hvor tit har vi det herhjemme?”
Jens Kistrup, Berlingske Tidende
“Det, der bliver ved med at virke så påtrængende stærkt, og som bliver ved med at gnave, er Bophas bratte skift fra den høje komik til den dybe tragedie. Resultatet er en af de mest slagkraftige og vedkommende politiske teaterforestillinger, jeg har set… Market Theatres Danmarksbesøg er en enestående chance for både at opleve storartet teaterkunst og blive klogere på en vigtig international situation.”
Knud Schønberg, Ekstra Bladet
“Med reference til den moderne – russiske – skuespilkunsts fader, Stanislavskij, kalder instruktøren Lev Dodin selv sin vellykkede intention med teatret for “ levet liv”. Bedre kan det vist ikke siges. Og meget bedre end som her kan det næppe spilles.”
Per Theil, Berlingske Tidende
“Ceremoniel splatter… (men) teaterfolk er mere fascinerede af Gerald Thomas’ blackouts, der klipper i det lineære forløb, og brug af fiktionsophævelse, hvor lyset er gået op, tiden sat i stå og spiller og sal stirrer på hinanden i frosne evigheder. Samt af den beckett’ske opfattelse af gentagelsen, af repetitionens inerti som basalt menneskeligt vilkår, der er hundrede procent inkorporeret hos ham.”
Nina Davidsen, Information
“Hele det bibelske crazy & horror show er samtidig en udforskning af den teatrale skabelseshistorie med iscenesættergud og hele mekanikken… det foregår med en medrivende sans for teatrets illusionsnumre. I bibelsk hokuspokus- stil – nadverens: hoc est corpus – anvendes mobile jordbrune skærme, som rask væk kører hen over scenen, skjuler en person, lader en anden dumpe frem etc. Ren guddommelig magi. Og de medvirkende kan blaffe sig ud, hvis scenen bliver dem for meget.”
Monna Dithmer, Politiken (om Gerald Thomas)
___________________________________________________________________________________
THE LIVING THEATRE GRAND MAGIC CIRCUS NEW YORK STREET CARAVAN JORDCIRKUS MERCE CUNNINGHAM DANCE COMPANY KARINE SAPORTA CIE. ONDEKOZA ODIN TEATRET BLOOLIPS Afrikansk kulturfestival ISNEL DA SILVEIRA WULOMEI KOTEBA SUPER ETOILE COMPAGNIE DU LIERRE THE MARKET THEATRE GALLAFORESTILLING FOR DET SYDLIGE AFRIKA ARIADONE MAGDALENA PROJECT THÉÂTRE LA CHAMAILLE LA COMÉDIE FRANÇAISE/THÉÂTRE NATIONAL DE L’ODÉON JUNI DAHR & JOHN MORROW ODIN TEATRET GRIPSTEATER YURIJ LJUBIMOV & LEICESTERHAYMARKET THEATRE LE MYSTÈRE DES VOIX BULGARES THÉÂTRE REPÈRE NINA CORTI FLAMENCO COMPANY SARAFINA CARLOTTA IKEDA & KO MUROBUSHI LA FURA DELS BAUS INGUN BJØRNSGAARD GERALD THOMAS & OPERA SECA MALY DRAMA TEATER THE BULGARIAN VOICES – ANGILETE PIP SIMMONS & THE JEWISH THEATRE OF BUCHAREST CIRKUS CIRKÖRGÆSTESPIL 1981-2004
USA
Antigone; Massemennesket
Julian Beck, Judith Malina m.fl.
Boulevarden, 13.-16. september 1981
FRANKRIG
Le Bourgeois Gentilhomme
AF Molière
ISC. Jérôme Savary
SCEN. Michel Lebois
KOR. Barbara Pearce & Réjane
MUSIK Wolfram Kremer, Christian Hillion, Olav Estienne
Skt. Annæ Gymnasiums Festsal, 5.-8. september 1982
USA
Saltlageret, oktober 1983
SVERIGE
Blodsband (1982)
AF Gabriel Garcia Marques
MANUS Jordcirkus
ISC. Marika Lagercrantz
SCEN. Chris Torch
Saltlageret, April 1983
USA
Event
KOR. Merce Cunningham
MUSIK John Cage, Martin Kalve, David Tudor, Takehisa Kosugi
MEDV. Helen Burrows, Louise Burns, Merce
Cunningham, Susan Emery, Karen Fink, Lise Friedman, Alan Good, Neil Greenberg, Catherine Kerr, Chris Komar, Joseph Lennon, Patricia Lent, Rob Remley, Robert
Swinston, Megan Walker, Susan Quinn Young
Østre Gasværk, 30. & 31. maj 1984
FRANKRIG
Hypnotic-Circus (1983);
Un lien d’azur (1984)
ISC. Karine Saporta
MUSIK Hélène Sage
LYS Nino Ramos
MEDV. Véronique Dupont, Claude Brumachon, Charlotte Munck m.fl.
Østre Gasværk, 1. juni 1984
JAPAN
Demon Drummers and Dancers of Japan
Skt. Annæ Gymnasiums Festsal, 7. & 8. september 1985
DANMARK
Oxyrhyncus Evangeliet (1985)
ISC. Eugenio Barba
SCENARIO Eugenio Barba
MEDV. Roberta Carreri, Tage Larsen, Else Marie Laukvik, Francis Pardeilhan, Julia
Varley, Torgeir Wethal
Saltlageret, 4.-20. januar 1986
ENGLAND
YumYum (1982)
Saltlageret, 17.-19. januar 1983
SOUL TO SOUL 86
København & Århus
SENEGAL
Soloforestilling
TROMMER Cocosel
Lousiana, 30. & 31. august 1986
Albertslund, 2. september 1986
GHANA
Dancers & Drummers
Albertslundhuset, 31. august 1986
ELFENBENSKYSTEN
A Toukasse
Saltlageret, 3.-11. september 1986
SENEGAL
Montmartre, 14. september 1986
FRANKRIG
Elektra
ISC. Farid Paya
MUSIK Marc Lauras
SCEN. Jean-Pierre Larroche
Østre Gasværk, efterår 1987DET SYDLIGE AFRIKA PÅ SCENEN
EARTH PLAYERS
SYDAFRIKA
Bopha
AF Percy Mtwa
ISC. Percy Mtwa
MEDV. Sidney Khumalo, Aubrey Molefe, Aubrey Radebe
Teltet i Fælledparken, 10.-15. juli 1987
Arr. i samarb. m. Terra Nova
Alambique (MOZAMBIQUE)
ANC Musik Group (SYDAFRIKA)
Bagamoyo Troupe (TANZANIA)
Kituxi (ANGOLA)
The National Dance Troupe (ZAMBIA)
Ndilimani Troupe (SWAPO)
Zambuku Theatre Group (ZIMBABWE)
Bagamoyo Troupe (TANZANIA)
Østre Gasværk, 6. & 7. juli 1987
JAPAN
HIME
KOR. Ko Murobushi
MUSIK Goto Osamu
MEDV. Carlotta Ikeda m.fl.
Albertslundshuset, 10.-14. juni 1987
Internationalt kvindeteaterprojekt
BE/DK/GB/NZ/ES
Nominatae Filiae (1988)
ISC. Zofia Kalinska, POLEN
DRAM. Susan Bassnett
MEDV. Gerd Christiansen, Jill Greenhalgh, m.fl.
Kbh. Dannerhuset, 24. & 25. april 1988
Ahlefeldtsgades Medborgerhus, 27. & 28. april 1988
Arr. i samarb. m. Dannerhuset & Århus Teaterakademi
FRANKRIG
Alice Caroll
AF OG MED Claudine Hunault, Yvon Lapous, Hervé Tougeron, Christine Leroy
Hvidovre Medborgerhus, 24. & 25. april 1988
FRANKRIG
Madame de la Carlière
AF Denis Diderot
ISC. Pierre Tabard
SCEN./KOST. Dominique Borg
MEDV. Catherine Sellers, Pierre Tabard
Betty Nansen Teatret, 4. juni 1988
NORGE
Joan of Arc (1988)
IDÉ/ISC. Juni Dahr, John Morrow
MUSIK Chris Poole
Nikolaj Kirke, 2. & 4. oktober 1988
DANMARK
Talabot (1988)
SCENARIO Eugenio Barba
ISC. Eugenio Barba
KOST. Lena Bjerregaard
MEDV. César Brie, Naira Gonzalez, Jan Fenslev, Richard Fowler, Iben Nagel Rasmussen, Julia Varley, Torgeir Wethal
B&W, Hal 12, Strandgade, 10.-13. september 1989
Judith (1987)
TEKST Eugenio Barba, Roberta Carreri
ISC. Eugenio Barba
MEDV. Roberta Carreri
Det Kgl. Teater, Prøvesal B, 26.-31. august 1989
VESTTYSKLAND
Linie 1 – en rockmusical
AF Volker Ludwig
ISC. Wolfgang Kolneder
KOR. Neva Howards
LIVE MUSIK Birger Heymann & bandet No Ticket
SCEN. Mathias Fischer-Diskau
KOSTUMER Yoshio Yabara
Albertslundhuset, 22.-25. februar 1989
ENGLAND/RUSLAND
Hamlet (efter 1971 versionen)
ISC. Yurij Ljubimov
SCEN. David Borowskij
KOR. Chiang Ching
MEDV. Daniel Webb (Hamlet), Veronika Smart (Ophelia), Andrew Jarves, Anne
White, Richard Durden
Albertslundhuset, 3.-6. februar 1990
BULGARIEN
Bulgarsk kvindekor
KORLEDER Dora Hristova
Marmorkirken (Kbh.), 17. & 21. oktober 1990
Domkirken (Århus), 18. oktober 1990
Domkirken (Odense), 19. oktober 1990
The Dragons’ Trilogy
IDÉ & ISC. Robert Lepage
SCEN. Jean-Francois
Couture, Gilles Dubé
MUSIK Robert Caux
MEDV. Robert Bellefeuille, Normand Bissonnette, Marie Brassard, Richard
Fréchette, Marie Gignac, Gaston Hubert, Hélène Leclerc, Marie Michaud
Kanonhallen, 26. 27. & 28. oktober 1991
SCHWEIZ
Nights in the Garden of Spain (1991)
DANS Nina Corti
8 musikere & sangere
Kanonhallen, 13.-16. november 1991
SYDAFRIKA
AF Mbongeni Ngema
MUSIK Mbongeni Ngema
SANGE Hugh Masekela
SCEN./KOST. Sarah Roberts
LYS Mannie Manim
PRODUKTION Committed Artists
Albertslundhuset, 23.-28. november 1993 (8 opf.)
JAPAN/FRANKRIG
Ai-Amour
KONCEPT Ko Murobushi, Carlotta Ikeda
MUSIK Osamu Goto
LYSDESIGN Eric Loustau-Carrere
Kanonhallen, 27. 28. & 29. februar 1993
SPANIEN
Suz o Suz
KONCEPT La Fura dels Baus
SCEN. Andreu Polo, Grego Navarro
MUSIK Carles Padrisa, Miki Espuma, Vidi Vidal
Kanonhallen, 21.-25. april 1993
NORGE
Alminnelig Olympia
KOR. Ingun Bjørnsgaard
MUSIK Per Nørgård, Bent Sørensen
SCEN. Christel Sverre
Kanonhallen, 20. 21. & 22. august 1993
BRASILIEN
B.E.A.S.T. Trilogien: Flash and Crash Days (1992); The Empire of Half Truths (1994); Unglauber (1984)
KONCEPT & ISC. Gerald Thomas
KOSTUMER Fernanda Torres
MEDV. Fernanda Montenegro, Fernanda Torres, Luiz Damasceno m.fl.
Kanonhallen, 26.-30. april, 1. & 2. maj 1994
RUSLAND
Brødre og Søstre
AF Fjodor Abramov
ISC. Lev Dodin
DRAMATISERING Lev Dodin, A. Katsman, Sergej Bekhterev
SCEN. Eduard Kotjergin
KOSTUMER Inna Gabaj
TEKNIK Kiril Piskunov
LYS Oleg Kozlov, Jekaterina Dorofejeva
SIMULTANTOLKNING Kjeld Bjørnager
MEDV. 40 skuespillere bl.a. Pjotr Semak,Tatjana Sjestakova
Albertslundhuset, 4. 5. & 8. oktober 1994
ISTA – International School of Theatre Anthropology
Kanonhallen, 3.-12. maj 1996
ARR. Kulturby 96 i samarbejde med Kanonhallen og KIT
LEDELSE Eugenio Barba
THEATRUM MUNDI Labyrinternes Ø
Skabt specielt til ISTA Festivalen i København
ISC. Eugenio Barba
SCEN. Odin Teatret og Jan de Neergaard
MEDV. 40 skuespillere, dansere & musikere fra festivalens grupper
3. 4. 5. & 9. maj
SEMINAR Teatret i et Multi-kulturelt samfund
KOORDINATION Kirsten Hastrup
DELTAGERE: Johannes Fabian, Dario Fo, Clifford Geertz, Kirsten Hastrup, Mario Vargas Llosa, Mbongeni Ngema, Sanjukta Panigrahi,
Franca Rame, Edward Said, Richard Schechner, Susan Sontag, Wole Soyinka
Louisiana, 9.-11. maj
BULGARIEN
Tidl. Le Mystère des Voix Bulgares
DIRIGENT Nikolai Merdjanov
Marmorkirken, 9. oktober 1999
UK/RUMÆNIEN
An die Musik
ISC. Pip Simmons
Den Grå Hal, 24.-28. oktober 2000
SVERIGE
Trix
MusikTeatret Albertslund, April 2000
Arr. i samarb. m. MusikTeatret Albertslund