Dries Verhoeven Dear Beloved Friend Metropolis 2023

Dear Beloved Friend – Dries Verhoeven & Kininso Koncepts

Tag med til Lagos – få et nyt verdensbillede med hjem
DATO: 20., 21., 22. juni kl. 20.00-21.30 // OBS! Artist talk efter forestillingen 20. juni
STED: William Wains Gade 11 – Teatersalen – Se location
HVAD: Live film – live performance – live fra Lagos og København
SPROG: Engelsk tale / dansk undertekst
BILLET: Gratis, bare duk op

 

En film-performance direkte fra Lagos fører os i armene på fremtidens potentielle flygtninge – dem, vi taler så meget om i Europa. Men er de overhovedet på vej herop?

Den hollandske performancekunstner Dries Verhoeven måtte droppe idéen om et værk om flygtningestrømme. Nigerianerne ville hellere fortælle, hvad de egentlig synes om os europæere. Og bid for bid opløser de vores vestlige verdensbillede – og viser os, at vi alle er forbundet.

Dries Verhoeven Dear Beloved Friend Metropolis 2023DEN AFRIKANSKE EXODUS

En flok svedige, sorte mænd i bar overkrop kommer løbende mod os på en mørk, forladt vej i Lagos. Flere og flere støder til. De løber og løber. De er billedet på den nært forestående afrikanske exodus. Snart vil klima, krige og økonomiske kriser tvinge afrikanerne mod nord, og i store stimer vil de flyde over grænserne til Europa.

Nogenlunde sådan ser fremtiden ud, hvis man følger flygtningedebatter i Europa. Og sådan ser det ud, når en hollandsk kunstner sætter en flok nigerianere til at udspille vores frygtscenarier på film. Men hvordan ser verden ud, hvis vi spørger afrikanerne selv?

Den prisbelønnede hollandske performancekunstner Dries Verhoeven tog til Lagos i Nigeria med sine fordomme i kufferten for at lave en forestilling om de afrikanske flygtninge på spring. Men nigerianerne tog fusen på ham. Mens problemerne hober sig op i en af verdens hastigst voksende metropoler, oplevede han et folk, der sprudler af energi og optimisme – og synes, at europæernes bekymringer for morgendagen er tåbelige. De er fulde af fremtidstro på Nigeria.

Fantaserer nigerianerne mod bedre vidende? Eller er vi europæere for fokuserede på at bevare fortiden?

”Dear Beloved Friend” er en live-film om deres fordomme om os og vores fordomme om dem. Om dem og os. Dries Verhoeven lader os lure på hinanden gennem kameraet, og på tværs af tusinder af kilometer er vi pludselig til stede i samme tid og rum. Sandsynligvis nærmere hinanden, end vi nogensinde har været før.

Dries Verhoeven Dear Beloved Friend Metropolis 2023OM KUNSTNERNE

Dries Verhoeven er en af de mest efterspurgte og omdebatterede kunstnere på den europæiske performancescene. Han er kendt for at tage kvælertag om tabuer gennem sine værker. Homoseksualitet, pædofili, religion, flygtninge.

Senest var han i Danmark i 2015, hvor Metropolis præsenterede ”Ceci n’est pas…”, hvor han hver dag i 10 dage udstillede et menneske i en glasboks midt på Strøget. En transkønnet, en højgravid teenager, en børnesoldat, en bedende muslim, osv. Et værk, der fik tusinder til at stoppe op og undre sig.

Han skaber debat, hvor end han rejser hen med sine værker, der spænder over performance, billedkunst og film. Hans udsagn er aldrig entydige, men vil skubbe tilskueren ud af balance ved at udfordre de gældende normer. Han vil skabe forandringer, ikke fortællinger.

”Dear Beloved Friend” har han skabt sammen med nigerianske Kininso Koncepts og et filmhold fra Nollywood, hjertet af den afrikanske filmindustri. Kininso Koncepts viste sig at være lige så kompromisløse som Verhoeven og nægtede at lade sig portrættere som flygtninge. Deres mission er at fortælle autentiske historier fra nutidens Afrika, der udfordrer status quo og inspirerer både lokalt og globalt.

 

NB! Verhoevens værk ”Happiness” præsenteres på ILT Festival i Aarhus 15.-18. juni

 

PRESSE

Om Dear Beloved Friend:
Verhoeven is a master at finding the right format for the right subject (
) a feat of technical virtuosity () a road trip about people fleeing misery in search of a long-vanished paradise… It is one of his most politically-engaged productions, depicting a mass exodus from one continent and another continent struggling to cope with the influx. – Volkskrant

 

Om Ceci n’est pas…:
Bare et enkelt menneske i en glasboks. Det var det værk, der åbnede byrumsfestivalen Metropolis. Og det er også det værk, der for mig står som festivalens top-oplevelse og samlende signaturværk…

Dér bag glasset – i installationen ’Ceci n’est pas’ (’Dette er ikke’) – lige ved siden af alle de andre udstillingsvinduer på Strøget sad en dag en 80-årig kvinde splitternøgen – stillet frem til fri begloelse. Folk stimlede sammen og kommenterede med højlydt undren – de rynkede baller og knortede ben, men ansigtet var dækket af en glat, ungdommelig maske, og kunne de bryster virkelig være ægte? En grotesk udstilling af, hvordan vi af angst for den ældede krop forsøger at plastikoperere os væk fra forgængelighed og død.

’Dette er ikke mig’, ’Ceci n’est pas moi’, lød titlen på dagens værk af den hollandske kunstner Dries Verhoeven – med hilsen til Magrittes ’Dette er ikke en pibe’. Ti dage i træk kunne man gå hen og se en ny tabukrop i glasmontren: en ekstremt lille dværgkvinde dresset op til lir, en barnesoldat tronende på en bunke patronhylstre, en halvnøgen far med sin lige så afklædte mindreårige datter på skødet, en bedende muslimsk mand med skudsikker vest/bombevest med flere.

Alle sammen normafvigende kroppe, sat uden for fællesskabet. Det er dem, vi helst ikke vil stå ansigt til ansigt med på åben gade, men som her kiggede direkte tilbage på os. I al deres udsathed og insisterende menneskelighed.
Politiken 2015 – læs her

 

CREDITS
concept and direction: Dries Verhoeven
creative producer: Joshua Alabi
performance: Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu, John Zeblon
dramaturgy: Miguel Melgares
directorial assistance: Casper Wortmann, Naomi Steijger
technical staff: Roel Evenhuis, Jeremiah Anthony Irabor, Titus Duitshof, Bolaji Afolabi Rilwan
sound design: Peer Thielen
sound: Adebayo Habib Olaore
light: Biokorogha Tumbra, Anthony Monday
voice over artist: Moshood Fattah
internet technician: Bart van de Woestijne
internet Nigeria: Omotayo Charles Ogunfeibo
video: Adedire Badejo, Blessing Olalekan Okunola, Abiola Semiu Peter, Samuel Abaji
set: Athanasius Akojuru
media runner: Ebenezer Obiji
welfare: Olubanke Oyeniyi
drivers: Dare Oshoniyi, Adekunle Adesanya
executive production: ‘n More – Lise van den Hout & Ellen van Bunnik & Kininso Koncepts – Angela Peters & Emmanuel Anya
production: Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts
office Kininso Koncepts: admin manager Chinenye Chukwudi, assistant admin manager Oloyede Aribilola, communications Aniefiok Inyang, legal representative: Praise Alabi
trailer: Thorsten Alofs

Dear beloved friend, is made possible by the Performing Arts Fund NL, Gemeente Utrecht, Prins Bernhard Cultuurfonds, Dioraphte, Creative Industries Fund NL, Fonds 21, In Situ/Creative Europe and the Dutch embassy in Nigeria.

Foto: Willem Popelier