Walking Landscapes Aarhus Mirko Guido

Performing Landscapes Aarhus – Waterlines

Tag med til Aarhus Havn – hvor det globale og lokale kolliderer
DATO: 30.-31. aug og 1., 2. og 3. sept. 2023, alle dage kl. 17-21.00
STED: Aarhus Havn
HVAD: Aktioner og performances
SPROG: Dansk og engelsk
BEMÆRK: Forestillingen er ikke egnet for dårligt gående. Forestillingen afvikles uanset vejret, så klæd dig på efter forholdene.
BILLET: 50 kr. – dækker bustransport (tilbage Jægersgårdsgade 160 hos Teater Fluks fra forestillingens sidste stop) og forfriskninger
Køb billet

 

Seks Aarhus-kunstnere inviterer til en performativ vandring, som følger vandlinjen og tidslinjen fra mundingen af Aarhus Å til et forhistorisk samlingssted i Marselisborg Skov. Hver kunstner fortolker en strækning på turen og fører publikum videre til den næste, fra Sydhavnens bankende industri og hemmelige passager til sandstrand og græsklædte gravhøje.

Undervejs møder publikum performance, lyd og fortælling i samspil med stedet, og man involveres i ritualer og handlinger, hvor alle kroppens sanser aktiveres.

Stemningen veksler mellem det legende, det økokritiske og det mytiske i konstant dialog med et landskab, der er spændt ud mellem menneskets kulturelle trang til at forme og udvikle og menneskets individuelle behov for at være i ét med naturen og omgivelserne.

 

OM VÆRKET

 

YAEL GAATHON

Vi samles ved Dokk 1, hvor åen løber ud i havet. Åen var en livline for området gennem mange generationer. Folk kom og gik, men åen blev ved med at flyde, med transport af næring, kommunikation og liv. Vi møder en kvinde med en barnevogn. Hun er som en skygge, der flyder mellem havet, vinden, jorden og himlen. Hun inviterer os til at forbinde os med fortidens minder, til håb for fremtiden, til stilheden i øjeblikket. Hun danser til lyden af naturen, af byen og af alle de sjæle, der har passeret igennem.

KATRINE FABER
Jeg er optaget af stemmer; menneskestemmer og stemmer fra det mere end menneskelige. Jeg er optaget af det skrøbelige og forgængelige. Jeg er optaget af bløde kroppe og sårbare vækster og deres livsbetingelser i menneskenes verden og bygninger og veje af hårde materialer. Jeg undersøger resonansen mellem steder og kroppe. Jeg går i kunstnerisk dialog med Sydhavnens steder og Sydhavnens mennesker. Jeg inviterer lokale til at dele fortællinger og oplevelser fra Sydhavnen i en tid, hvor Sydhavnen er i stor forandring. Hvilke stemmer er det vigtigt at vi lytter til? Hvilke steder og liv skal høres? Hvilke fremtidige livsbetingelser skaber vi for os selv og vores levende omgivelser?

MIRKO GUIDO

Denne performance undersøger følelsen af sted og at høre til i dagens globaliserede verden. Langs industrihavnen, hvor containere i alle størrelser, lastbiler, skinner, pramme og skibe er i konstant bevægelse, bærer performeren nogle sække og reb. Han forsøger at flytte disse tunge materialer og sig selv i en kontinuerlig ændring af vægt, retning og balance. Som en krop, der er fanget og indirekte tvunget til at følge kapitalens flow.

Da jeg besøgte industrihavnen, forsøgte jeg at komme så tæt på som muligt og observere. Jeg begyndte at føle tyngden af aktiviteterne. De tunge materialer, deres fortsatte bevægelse. De kæmpestore containere, der blev hejst op og stablet, mens de ventede på igen at blive flyttet og sendt i tusind andre retninger, så mange eller flere end de retninger, de var kommet fra. Det konstante arbejde, menneskene, der kom og gik. En konstant bevægelse, og for mig uoverskuelige mængder. Al det udstyr, der blev synligt et øjeblik, og jeg begyndte at mærke trætheden i kroppen, en døs. Tyngden og afhængigheden af dette system.

Denne performance fokuserer på dette forhold – nødvendigheden af at vedligeholde den konstante forskydning, vægten og kroppens indsats, det skjulte arbejde, og at være fanget og afhængig af denne ligevægt, der aldrig finder en bæredygtig vertikalitet.

NICOLA VISSER
Sæt din taske ned, tag dine sko af
Bare fødder – test vandet, udnyt vinden
Efterlad bekymringerne ved kysten til tidevandet
Slå smut uden grund
Smag salt.
Tryk fødderne ned i sand,
Lad vinden lege med dig.
Sejl efter gabet mellem
At huske og glemme,
Mellem hvad der var og hvad du længes efter,
Mellem tom og opfyldt.
Lad intuitionen udstikke retningen
Fyld dine sejl med fantasi
Leg i slipstrømmen af sanserne.

BARBARA SIMONSEN
Min strækning er fra Tangkrogen til Den Uendelige Bro. Her består kystlinien af de to basale elementer, hav og sand, en blød linie, der konstant flytter sig frem og tilbage hver dag, hvert minut. På den første del af strækningen løber en anden linie – Strandvejen – parallelt lige oven for kysten, og suset fra trafikkens nord-syd-linier konkurrerer med havets puls øst-vest, vand-land. Jeg inviterer til fordybelse i en lydfortælling, der reflekterer over de flydende linier i landskabet og i os selv. Og når vi er kommet i ly af skoven, på den sidste del af strækningen, venter broen og dens cirkel, der omfavner og ophæver linierne. Den bliver levende i skumringen og tegner en lille øjebliksdrøm af det, der kan ske i os, når vi lander i landskabet, og det lander i os.

TAM VIBBERSTOFT
Vi er nået til afslutningen af vores ekspedition.
Sammen danner vi en cirkel om gravhøjene.
Jorden under vores fødder gemmer på vores usynlige historie.
Slutningen er begyndelsen på mindet. Det er noget, vi skaber i fællesskab – mindet.
Der er en tendens til at tænke i reduktion som en løsning på nutidens problemer. Vækstens begrænsning.
Men nature er karakteriseret ved overflod og fertilitet. Mere mere mere.
Dette performanceritual spørger: hvordan kan vi efterlade et positivt spor?
Mørket falder på, da vi får et lift tilbage til begyndelsen

 

KUNSTNERE

Katrine Faber er performancekunstner. Hendes kunstneriske arbejde tager ofte udgangspunkt i en undersøgelse af resonans. Hun er uddannet skuespiller og fysisk performer fra Istituto di Arte Scenica i Italien. Hun har i mange år fordybet sig i en udforskning af den menneskelige stemmes muligheder som sanger, skuespiller, historiefortæller og komponist. Hun er kunstnerisk leder af Teater, der skaber teaterforestillinger, interaktive performances, installationer, koncerter, community plays, byttehandler, festivaler og større kulturprojekter i samarbejde med andre kunstnere og institutioner.

Yael Gaathon er multidisciplinær kunstner og kunstnerisk leder af Butoh-virksomheden Blue Cliff. I årenes løb har Yael udviklet sin egen unikke præstationsstil og kunstneriske sprog ved at trække fra sin baggrund som skuespiller og Butoh-danser og skabe det visuelle design til hendes værker. Som kunstner søger Yael at forbinde til de dybere niveauer af vores menneskelige bevidsthed og minde os om den skønhed og sårbarhed, som er i vores kerne. Hendes stil er ofte blevet beskrevet som atmosfærisk, poetisk, æstetisk og meditativ.

Mirko Guido er danser og koreograf og moderne koreografiske praksisser og undersøger de relationelle og kroppens og selvets mange dimensioner. Hans processer bevæger sig gennem forestillinger og metoder i intersubjektive og kumulative netværk. Han bruger en række virkemidler, herunder dans, deltagende metoder, historiefortælling, tekst og video, og hans koreografiske arbejde kan tage form på tværs af forskellige miljøer, fra teater til alternative og stedspecifikke rum eller tekstpublikationer.

Barbara Simonsen er iscenesætter, dramaturg og stifter af Teater Seachange og Seachange Lab. Hun har arbejdet med teater og tværkunstneriske forestillinger, men i de senere år har hendes værker også været site-specific, byrumskunst, borgerinddragende værker, lydvandringer og sensoriske værker.

Tam Vibberstoft er performancekunster og storyteller og skaber tværæstetiske oplevelsesværker i krydsfeltet mellem film, scenekunst, musik og historiefortælling. Tams værker er rolige, sanselige, enkle og ærlige. Ved at konstruere klare rammer med plads til uforudsigelighed, lader hun mødet og historierne udfolde sig til poetiske oplevelser. Tam er uddannet billedkunstner i Holland, har udgivet en række musikalbum med Nelson Can og Apperaat, produceret musikvideoer og dokumentarfilm og optrådt med tværæstetiske performances.

Nicola Visser er danser og underviser i samfunds- og samtidsdans gennem 25 år. Hendes primære fokus er på somatisk arbejde i samarbejde med naturen i projekter med mødre og døtre; med at gå; med tekstil; med kontemplativ bevægelse. I Sydafrika ledte Nicola Visser Remix Dance Company – et professionelt kompagni af dansere med og uden handicap. Hendes arbejde fokuserer på omsorg, på at udvide opmærksomhedsfelter og på stedets mangfoldighed.

 

Foto: Allan Toft (på billedet kunstner Mirko Guido)

Performing Landscapes Aarhus – er blevet til med støtte fra