The Voyages af Compagnie XY, Metropolis 2019

Om Metropolis 2019

Metropolis’ kunstneriske program for sommeren 2019 – WALKING THE CITY – tog os på rejse til fods gennem København. Baglæns. Eller i 24 timer. Eller udstyret med et mobilt spejlkabinet. Eller på jagt efter byens lyde… En række internationale og danske kunstnere skabte alt andet end traditionelle byvandringer, der åbnede vores øjne, ører og sanser for helt nye sider af byen – og os selv. 

Reverse af Johannes Bellinkx – foto: Thomas Seest

Er det en kunst at gå?

Det at gå tilhører os alle, og ingen kunstner kan hævde at have opfundet vandringen. Men som kunstnerisk format har den vundet frem i en tid, hvor vi har brug for at sætte farten ned, aktivere vores sanser, komme i forbindelse med os selv og vores omgivelser – og måske spare på CO2-aftrykket.

Vandringen som kunstgreb sender tråde til Situationisternes dérive i 60’erne, hvis motiver vækker genklang i dagens Europa. Vandringen som en generobring af de kommercialiserede og kontrollerede byer. Vandringen som en demokratisk kunstform, hvor alle kan være med, og hvor enhver er med til at skabe sin egen oplevelse. Og ikke mindst vandringen som udtryk for en søgen mod enkelthed og nærhed – en længsel efter at genfinde mening i hverdagen frem for at søge det spektakulære.

Metropolis planlagde derfor en sommersæson, hvor nogle af Europas mest interessante, aktuelle, nytænkende kunstnere tog os på vandring gennem byen. De hev os ud af rutinerne og tog os til steder, vi aldrig har været, og fik os til at opleve de steder, vi kender, som for første gang.

The Voyages af Compagnie XY på Bellahøj – foto: Samuel Buton


Det er dig, der skaber kunsten

Johannes Bellinkx fik os til at vende ryggen til alt det velkendte for at vandre baglæns gennem byen. Benjamin Vandewalles eventyrlige installationer forvandlede verden til et spejlkabinet, der gav os nye perspektiver. Sisters Hope tog os på sanselig 24-timers ekspedition for at vække visioner om fremtidens by. Familien demonstrerede denne fremtid for os for at undersøge, hvad vi bør gøre oprør over i nutiden. Skræp & co. sendte os på opdagelse i Sydhavnen til et musikalsk ekko af livet ved vandet. Compagnie XY’s 20 akrobater bar os på hænder og fødder og løftede Bellahøj skyhøjt.

På Metropolis 2019 var den vigtigste ingrediens dig. For det var dig, der skabte værkerne. Du skulle gå, opleve og sanse aktivt. Der var ingen distance til kunsten, for du var selv en del af den. Og der var ingen distance til virkeligheden, for du var midt i den. Det var kunsten at åbne sig.

Studio Cité af Benjamin Vandewalle på bl.a. Enghave Plads

Kunst og byudvikling på kanten af byen

For første gang samarbejdede Metropolis med Områdefornyelser og Lokaludvalg i København om at skabe kunstneriske oplevelser til udvalgte bydele, områder og pladser, hvor der er ønske om forandring. Kunsten rykkede ind med nye perspektiver og oplevelser, der var med til at ændre beboeres og besøgendes blik på stedet.

På Bellahøj rykkede Compagnie XY ind i en uge med fællesskabende akrobatik. På Amagerbro Torv skabte Benjamin Vandewalle liv med sit kunstneriske Tivoli. Nordvests oversete åndehul Grønningen udfordredes med bl.a. pop-up installationer, stofbaner som forbindelse mellem husene og højtsvævende luftakrobatik sommeren igennem.

Collective Strings af Karoline H. Larsen på Grønningen NV – foto: Agnete Schlichtkrull

Metropolis som vært for kunstnerisk research

Metropolis Residencies er et fireårigt stedspecifikt residency-program støttet af Statens Kunstfond, som denne sommer inviterede 15 unge kunstnere til at arbejde hver en måned i København. Sommerens tre temaer var ‘Narrating the City’, ‘Sensing the City’ og ‘Choreographing the City’.

Nogle af kunstnerne vil vi invitere tilbage i løbet af de næste år for at arbejde videre på deres projekter og skabe forestillinger, som Metropolis’ gæster kan opleve.

Mød de 15 kunstnere, og se, hvad de arbejdede med, her.

Metropolis Residency - Choreographing the City
Florent Golfier – en del af Metropolis Residencies, Choreographing the City

Metropolis ude i landet

Metropolis i Marstal

For første gang rykkede vi Metropolis ud af København og helt til Marstal på Ærø for at præsentere en nyskabt musikteaterversion af Carsten Jensens succesroman “Vi, de Druknede”.

Forestillingen, der blev skabt af det banebrydende belgiske musikteater Walpurgis med 20 medvirkende, skulle naturligvis spille lige præcis der, hvor Carsten Jensens fantastiske fortælling udspiller sig – midt mellem byens eventyrlige sømandsskrøner, stemningsfulde havnemiljø og med det skummende hav som horisont. Scenen var det historiske HCC Bådeværft.

Forestillingen var udsolgt inden premieren – 2000 billetter på en ø, hvor der bor 6000 mennesker – og både de begejstrede anmeldere og publikum var enige om, at oplevelsen var noget helt særligt. Som Politiken skrev:

❤️❤️❤️❤️❤️ “Carsten Jensens Marstalkrønike er en triumf af et teaterstykke… Der bredte sig en følelse af at have været med til noget særegent – noget, der i kraft af historiens og hele projektets udsathed og menneskekraft fik den fabulerende Marstalkrønike til at åbne sig med en egen storhed.” Læs mere.

Vi, de Druknede af Walpurgis i Marstal – foto: Ard Jongsma

100% Fremmed? sluttede sin danmarksrejse

Den store byrumsudstilling var i 2018-19 på besøg i 22 byer og kommuner med støtte fra Nordea-fonden. 100% FREMMED? skrev et nyt kapitel til danmarkshistorien ved at indsamle og udstille personlige fortællinger af og om danske borgere med flygtningebaggrund – fortællinger om at være menneske i Danmark i dag.

På rejsen rundt i landet blev det dokumentariske kunstprojekt opbygget til i alt 250 portrætter i ord og billede tilhørende 250 statistisk udvalgte borgere, der er kommet til Danmark som flygtninge siden 1956.

Alle 250 portrætter blev udstillet på KunstCentret Silkeborg Bad, hvor Metropolis og 100% Fremmed? i november 2019 afholdt konferencen KUNST OG SOCIAL FORANDRING som opsamling på erfaringerne med at skabe kunst med potentiale til at ændre samfundet.

Alle 250 portrætter kan ses på www.100pctfremmed.dk.

100% Fremmed? i Silkeborg – foto: Maja Nydal Eriksen

Nycirkus på Skemaet

8000 skoleelever fra hele landet har haft NYCIRKUS PÅ SKEMAET, siden vores undervisningsprogram i 2014 satte ind på at få elever til at bevæge sig mere, tænke kreativt og samarbejde. Og det har virket, viser evalueringen. Skolerne ønsker mere nycirkus. Eftersom undervisningsprojektet er sluttet i 2019, har vi sørget for, at alle selv kan sætte Nycirkus på Skemaet med hjælp fra vores manual.

Læs mere om projektet, der blev støttet af Nordea-fonden, på:
www.nycirkuspaaskemaet.dk

Nycirkus på Skemaet – foto: Thomas Seest