En baglæns oplevelse – interview med Johannes Bellinkx

Hvad nu hvis vi stoppede med at leve vores liv lineært? Ville vi så kunne leve bedre og være mere til stede i nuet? Dette tankeeksperiment er et af udgangspunkterne for Johannes Bellinkx’ audio walk REVERSE, der inviterer os til at vende ryggen til alt det, vi kender, og gå baglæns gennem byen. Metropolis-blogger Mille Højerslev Nielsen har mødt kunstneren til en snak om hans tværæstetiske audio walk og andre kulturers opfattelse af tid og virkelighed.

Af Mille Højerslev Nielsen

For sjov forsøger jeg at gå baglæns, mens jeg taler med den hollandske kunstner Johannes Bellinkx. Uden jeg behøver at tænke over det, og uden jeg når at registrere det gennem mit blik, mærker jeg, hvordan fundamentet under mine fødder ændrer sig. Jeg bevæger mig op ad en lille forhøjning, hvis underlag er blødt til sammenligning med asfalten.

”Fordi du ikke orienterer dig med øjnene, bliver din fødder yderst følsomme og opmærksomme. Når du går baglæns, føler du de forskellige teksturer i jorden. Dine hæle bliver dine øjne”, fortæller Johannes.

Vi befinder os på Israels Plads, som er mødestedet for audio walken REVERSE, der finder sted fra d. 29. juni til 7. juli. Den 1,5 km lange rute er markeret med hvide striber, der indikerer, hvornår man skal gå, og hvornår man skal stoppe op, så man f.eks. undgår at blive kørt ned af forbipasserende biler og cykler. Ruten tager os gennem legepladser, markeder, kirkerum, kældre, eksotiske haver og kunstinstallationer, og vi ser og mærker byen som for første gang. Så længe man husker at kigge ned, er man i sikre hænder.

”Mange mennesker har fortalt mig, at de synes, projektet handler om tillid. Som deltager er man nødt til at stole på, at vi har skabt en rute, som er sikker, så man ikke bliver kørt over. Nogle mennesker bliver meget filosofiske. For dem handler projektet om livet. At man kan gribe ind i hverdagen og have kontrol, er en meget vestlig idé. Når du går baglæns, har du ingen indflydelse eller kontrol. Nogle kalder dette tab af kontrol for et stort ’farvel’, at man vender alt ryggen.”

Med REVERSE udfordrer Bellinkx den indgroede tanke, mange af os lever med – eller lider under – til daglig; nemlig at vi altid skal bevæge os fremad mod et bestemt mål:

”Vores ører, øjne og mund orienterer sig fremad. Men mentalt er vi også meget fremtidsorienteret. Særligt i Vesten er man altid på vej fremad. Når du bevæger dig steder hen til hverdag, er det med et mål. Om at tage på café og drikke kaffe eller handle ind i supermarkedet. Du tænker på, hvor du er på vej hen, men ikke på hvordan, du kommer derhen. Med REVERSE er publikum nødt til fuldstændig at opgive dette tankesæt, fordi du simpelthen ikke ved, hvor du er på vej hen. Vi giver dig ingen informationer udover, at du bare skal gå og lade dig føre.”

Inspireret af mellemøstlige og afrikanske kulturer, hvor fortid og fremtid ikke findes, ønsker Bellinkx at sætte spørgsmålstegn ved den typiske livsførelse i Vesten:

”I nogle mellemøstlige og afrikanske kulturer har de en anden opfattelse af tid. De lever med deres fortid, mere end vi i Vesten typisk gør. I Vesten er vi meget påvirket af neoliberalismen og andre lignende ideologier, som støtter denne opgang og orientering mod fremtiden og bestemte mål. Til sammenligning er det at leve med sine forfædre noget helt andet. Det samme er dét at leve aktivt med ens historie. I Vesten er det ikke naturligt at tænke og leve på denne måde. Man kunne også snakke om oprindelige amerikanske kulturer, hvor man lever med en helt anden opfattelse af tid og virkelighed. Inden for disse oprindelige kulturer siger man, at fortiden er foran os, fordi vi allerede har været der. Vi ved, hvordan fortiden tegner sig og ser ud. Fremtiden kender vi ikke, så den lægger vi bag os. Min interesse med REVERSE har været at forsøge at skabe en oplevelse, hvor man kan mærke og gå igennem en lignende forskydelse af tid og virkelighed.”

Foruden at kropsliggøre og forene forskellige kulturers opfattelse af tid og virkelighed er der to andre sideløbende spor i REVERSE: Den fysiske, koncentrerede oplevelse og følelse i forhold til dét at bevæge sig baglæns. Og den kunstneriske udfordring i at skabe en oplevelse, der bidrager til nye erfaringer og perspektiver:

”Disse to spor; på den ene side det meget fysiske, der handler om at aktivere kroppen, og på den anden side det skulpturelle arbejde i at skabe en oplevelse. REVERSE er et politisk værk i forhold til, hvordan vi kan kropsliggøre oplevelsen af forskellige kulturelle og spatiale opfattelser af tid”, konkluderer Bellinkx.

Læs mere om REVERSE, der kan opleves 29. juni-7. juli i København